Magyarország Acer márkaboltjai+36 21 / 345 - 7700
Kosárban lévő termékek

Rendelésed

A kosarad üres!
Turbózd fel az Infótermet! - Alkotói verseny diákoknak
Pályázat menü
27 szavazat

A jövő kezdete
T.Gábor
Szegedi Gábor Dénes Műszaki és Környezetvédelmi Középiskola és Szakiskola - 9/B
Kitaláltam egy új alkalmazást: az Okos Asszisztenst.
A jövő kezdete

Összefoglaló
A pályázatomat pár példa megemlítésével kezdem, mivel lehet alkalmazkodni ezekhez a helyzetekhez milyen helyzetekhez?, ezek között az alkalmazásokról is szót ejtek, melyeknek leírom a hiányosságait, és a pozitív tulajdonságait. Ezt követően rátérek a jövő kérdésére. Környezetünk romlását vissza tudjuk-e fordítani vagy szélsőséges időjárás mellett élünk tovább. Végül bemutatom ötletemet, a diákok életét segítő Okos Asszisztenst. Itt kifejtem, mire lenne használható, miben tudná segíteni a tanulást és kiküszöbölni a mindennapok nehézségeit, miben tudná segíteni a tanulók hétköznapjait, és hogyan segítené a távoktatást.

Alkalmazkodás a bezártsághoz

A vírusterjedés megakadályozására a leghatékonyabb módszer az emberek elszeparálása, ezért az egészségügyi óvintézkedések, kijárási korlátozások ezt a célt szolgálják. Az emberek kényszer megoldásként otthonról szervezik az életüket, ami relatíve jó dolog, mert megtapasztaltunk egy másik tanítási rendszert. Ezen a téren sokat fejlődtünk az elmúlt évben. „Egységesebb lett az oktatáshoz szükséges platformok használata, sokkal felkészültebbek a pedagógusok, akár az idő beosztásában, akár a kiadható tananyag mennyiségében. Ugyanakkor nyilván ebben a helyzetben nem lehet mindazt elvégezni, amit a megszokott körülmények között adni tudunk a tanítványainknak.” Írták ezt meg a Népszava.hu weboldalon.
Az otthonról való munkavégzésnek vannak előnyei és hátrányai. Előnye, hogy időt tudunk spórolni az órákig tartó utazással a munkahelyig/iskoláig, ezáltal több idő marad másra. A hátránya, a szocializálódás hiánya. A kapcsolatok az online térre korlátozódnak. Kevesebbet mozgunk, ebből adódóan elhízhatunk vagy elsorvadhatnak izmaink. A kötelezettségeinket nem olyan lelkiismeretesen végezzük, mint ezelőtt. Az előbb felsorolt tényezők és még jónéhány miatt nagyobb szükségünk van az életet megkönnyítő hasznos informatikai alkalmazásokra, webes platformokon való részvételre, hogy tudjuk, mi történik a nagyvilágban, tanulhassunk, növeljük a tudásunkat, mit és hogyan kell csinálni. Tanulásunkat is le tudja egyszerűsíteni. A tanárok nagy része a Microsoft Teamset használja. Mi a Cisco Webexet, Google Classroomot használjuk. A Webexen az élő órákat tartjuk meg. Sajnos vannak olyan esetek, amikor nem megfelelően működik. Nem enged be az értekezletre, nem találja az audiókat. Ilyenkor újra kell csatlakoznunk, ami nem túl jó dolog. Engem még zavar a mikrofonnémító gomb használatakor jelentkező hangeffekt. Amikor az elvártnak megfelelően működik, akkor jó használni. A Google Classroom tananyagok tanulására, feladatok végzésére használatos weboldal, alkalmazás. Kevés negatív tulajdonsága van, leginkább apróságok. Általában, amikor a tanár dolgozatot szeretne íratni velünk, nem jelenik meg időben az időzített feladat. Jó lenne készíteni olyan funkciót rá, amin élőben lehetne megtartani az órákat. Így egy helyen tudnánk feladatainkat végezni és órákat megtartani.
Tanulás mellet szabadidőnk eltöltésére is van lehetőség az interneten, mozgás, hobbi, szórakozás. A gyakori mozgást a YouTube-on található edzésterv videók segítségével is gyakorolhatjuk. Ily módon is megőrizhetjük aktívitásunkat. Emellett a kalóriabevitel, a helyes táplálkozás is fontos. Táplálkozási kérdőívek kitöltésével ezt is meg tudjuk tanulni. Ami szabadidőt normál esetben barátainkkal töltöttünk volna, azt most egyedül kell megélnünk. Erre gondolva több megoldás is létezik, ezek közül kettőt emelek ki, a videojátékokat és a tévézést vagy „streaming szolgáltatást” (gondolok itt a Netflixre, HBO-ra, stb.). A felsoroltaknál sokkal több alkalmazkodási lehetőség van, egyénfüggő ki, mit és hogyan szeret csinálni.
A koronavírusos időszak után valószínűleg nem áll helyre a régi rend, hanem új „időszámítás kezdődik”, megváltozik a hétköznapi életünk. Mindenkiben nyomot hagy az elmúlt egy év, és mindenki távolságtartóbb lesz és fokozottabban ügyel a higiéniára. Az otthon töltött idő alatt lehetőséget kapunk új dolgok megismerésére és egyben saját magunk megismerésére is. Ebből az oktatási helyzetből is lehetséges, hogy a jövőben (mindennapokban) fognak néhány módszert alkalmazni.

A jövő

Mindenkit az foglalkoztat, milyen élete lesz évtizedek múlva, milyen életet él majd egy átlagos ember, egyáltalán lesz-e jövő vagy nem létezünk majd? Kíváncsivá és egyben óvakodóvá tesznek az ilyen kérdések a jövővel szemben. Arról nem szabad megfeledkezni, hogy a jövőnkért tenni kell. Ha vannak céljaink és akaraterőnk hozzá, akkor sok mindent meg lehet jósolni előre. Akár közös, globális vagy saját célokról legyen szó. Legelső globális cél, mindennapjaink megkeserítője, a koronavírus, amit meg kell oldanunk. Rengeteg embernek ez a cél lebeg a szeme előtt. Ha ezzel sikerül megbirkóznunk, nem lesz regisztrált fertőzött ember, akkor lehet tovább ötletelni, mi legyen a globális felmelegedéssel? Ha már mi okoztuk élőhelyünk felmelegedést, nekünk is kell ezt helyrehozni, ameddig nem késő.
Forradalmi technológiákat és jelenlegi tudásunkat tovább kell gondolni, például korszerűsíteni iskoláink tanítási rendszerét. Tankönyveket, füzeteket lecserélni okoseszközökre. A tanítási módszereket érdekesebbé kell tenni a fiatalok számára. A járvány kikényszerítette a távoktatást. Ez a kényszer egy új irányt, lehetőséget teremtett.
Ennek a hozadéka az oktatásban alkalmazott távoktatás, amivel a jövőben hatékonyabbá lehet tenni a tanulást és érdekesebbé. Ne kelljen órákat magolni a tananyagot, ennek megoldásaként lehetne az Okos Asszisztens szoftvert létrehozni, ami leegyszerűsíti a diákok életét. Ez egy mesterséges intelligenciával felruházott program lenne, ami az internetes felhőben létezne, minden tanuló regisztrálhatna rá, teljesen ingyen használhatná minden eszközön és a saját ízlése szerint testre szabhatná. Hogy mire lenne képes? Helyesen beosztaná a tanuló idejét, segítené a tanulásban, motivációt és érdeklődést, irányt mutatna a diákok számára. Megpróbálná a diákokból a legtöbbet kihozni.
Az én elképzelésem szerint úgy működne, hogy elsőnek manuálisan testre szabjuk, majd optimalizálná saját beállításait. És hogy milyen területeken lehet alkalmazni? Össze lehetne hangolni más tanuláshoz használt weboldalakkal, alkalmazásokkal és azok alapján megalkotná a naptárt a testre szabás alapján, mennyi szabadidőt szeretnénk, mikor szeretnénk a nap folyamán tanulni, pihenni, mennyi alváshoz való időt állítson be. A szülők részére is lenne egy alternatív felület, ahol egy betekintő környezetet kapnak. A gyerekük jegyeit látnák, értesítéseket kapnának, ha valami nem megfelelően megy (rosszul sikerül a dolgozat) és az alapján átállíthatnák a gyerekük tanulási, pihenési idejét. Ha ezt a tanuló nem fogadná el, akkor nem lép életbe a változtatás.

1 – Intelligens Naptár
Az Okos Asszisztens rendelkezne egy belső naptárral. A naptár tartalmazhatná az iskolai órarendet, így az asszisztens tudná ütemezni a tanórákra való készülést. Tudná, hogy mikor kezdődik az első óra és a későn kelőket időben ébresztené. Az adott óra előtti napon figyelmeztetne, hogy a leckét el kell készíteni és a tananyaggal kapcsolatos randomizáltan összerakott kérdőív segítségével akár kikérdezné a tananyagot.
Amikor egy hosszú verset kellene megtanulni, a naptárban beütemezné, hogy mennyi idő álljon rendelkezésre és fokozatosan egyre több versszakot tanítana és kérdezne ki (ez lehetséges lenne témazáró esetén, stb.). Az időpontot akár meg lehetne szabni, milyen időintervallumban kérje számon. Létrehoz egy kérdőívet a témával kapcsolatban, kitöltés után automatikusan kijavítaná. Ha rosszul sikerült kitölteni (pl. 60%-os lett), akkor a menetrendet átírhatná tanulássá, amíg nem sikerül egy randomizáltan összerakott tesztet jól megoldani. A naptárban lehetnének családi, otthoni feladatok, ezeket szintén tudná rendezni az Okos Asszisztens. Például szólna, hogy menni kell boltba bevásárolni, porszívózni, vagy össze kell készíteni a felszerelést edzésre. Ismerné a tanuló napi ritmusát, időbeosztását és úgy, mint a titkárnő egy vállalatnál, időben figyelmeztetné, szól, ha teendője van a tanulónak. Reggel ő ébreszt, este szólna, hogy most már le kell feküdni, mert reggel korán kell kelni. Ezeket akár lehetne változtatni manuálisan, vagy a szoftver optimalizálná a tanulóra, ha túl kevés, vagy túl sok idő lenne kiszabva valamire.

2- Egészség
Étkezés követés: Az Okos Asszisztens folyamatosan követné az étkezési időpontokat és ha az illető rendszertelenül étkezik, akkor figyelmeztetné őt, és próbálná a helyes étkezés irányába terelni. Figyelmeztetne, hogy ne feledkezzen el a folyadékfogyasztásról, szólna, hogy menjen ebédelni, vacsorázni. Szólna, hogy egyen gyümölcsöt, reggelire egyen zöldséget, vagy este már ne egyen édességet.
Sport: léteznek okosórák, amik követik a sportolók biológiaifunkcióit, mérik, hogy hány km-t futott, kocogott, vagy hány lépést tett meg. Ha mobiltelefonon használnánk az Okos Asszisztenst, akkor ezek a funkciók itt is alkalmazhatók, ami alapján pontosabb kimutatásokat tudna adni az asszisztens (ha valaki keveset mozog, akkor rendszeres időközönként bemutatná, hogy mennyit teljesített, és javasolná hogy menjen ki sétálni, fussa körbe a háztömböt vagy csináljon 50 fekvőtámaszt).

3- A hét – B hét.
Az Okos Asszisztens tudná szervezni a tanórákat így kialakítható lenne A – B hét minden osztály számára. Az egyik osztály az A héten, a másik osztály a B héten menne iskolába az olyan tantárgyakra, amik iskolai jelenlétet igényelnek (pl: labor munka, dolgozat). Ezzel utazás, tanterem és idő spórolható. Vagy olyan tantárgyak esetében, amiket távoktatással lehet átadni és van, amiket nem.

4- Együttműködés az oktatásban
A MOZAIK online oktató felületet mintájára beépítve digitális online órákon navigálna az asszisztens. Ha valamelyik tantárgyból gyengébben teljesít a tanuló, akkor az Okos Asszisztens korrepetálna, és adna plusz, gyakorló feladatokat, segítene a tanulásban.

5 - Mesterséges intelligencia
Mesterséges intelligencia:” A mesterséges intelligencia (MI) a gépek emberhez hasonló képességeit jelenti, mint például az érvelés, a tanulás, a tervezés és a kreativitás.
Lehetővé teszi a technika számára, hogy érzékelje környezetét, foglalkozzon azzal, amit észlel, problémákat oldjon meg, és konkrét cél elérése érdekében tervezze meg lépéseit. A számítógép nemcsak adatokat fogad (már előkészített vagy összegyűjtött adatokat érzékelőin, például kameráján keresztül), hanem fel is dolgozza azokat és reagál rájuk.
Ezek a rendszerek képesek viselkedésük bizonyos fokú módosítására is, a korábbi lépéseik hatásainak elemzésével és önálló munkával.”
Kiismerné a diákok hiányosságait, gyengeségeit (ettől lesz mesterségesen intelligens) segítené a tanulást és a munkát. Segítene az órákra felkészülésben, és a határidők, napi feladatok követésében.
Az Okos Asszisztens rendelkezne beszéd felismerő funkcióval és a gépelés mellet hanggal is lehetne kommunikálni vele. Például megkérdeznénk a pontos időt akkor hangosan mondaná vagy amikor kikérdezné az angol szavakat, akkor felismerné és ellenőrizné a megoldás helyességét, vagy akár angol nyelven lehetne vele beszélgetni.

6- Hangulat érzékelés
A kommunikációban képes lenne felmérni a diákok hangulatát, a fáradtságot, feszültséget és idegességet, akkor az asszisztens például mondaná, hogy pihenj, vagy mond egy viccet és szünetet javasolna. Képes lenne követni minden diák egyedi teljesítőképességét, terhelhetőségét.

7- Térbeli alakzatok
Az online oktatásban térbeli grafikák, alakzatok, oktatási anyagok megjelenítésére is képes lenne. Ezzel a vizuális típusú emberek tanulását is lehetne segíteni.

8- Jutalmazás
Az Okos Asszisztens pontozná az együttműködőket vagy / és akár tárgyi jutalmat is lehetne szerezni. Ezzel mindenkit lehetne ösztönözni, hogy működjön együtt, használja az Okos Asszisztenst. Nem kell komoly ajándékra gondolni, akár egy póló vagy sapka is lehet elismerés.
Már csak az a kérdés, ki fogja az ilyen szoftvert használni? Hiszen nem mindenki akar egy program irányítása alatt tevékenykedni, teljesen érthető okok miatt, például akik nem viselik el a kötöttségeket, rendszertelenül szeretnek élni, ámde jutalommal lehetne ösztönözni őket a használatra. Azok szeretni fogják, akik rendszerezetten, magabiztosan élik mindennapjaikat. Nagy valószínűséggel felgyorsult életünk nem fog egyhamar lelassulni, ami sok odafigyelést igényel, ezért nem árt egy olyan dolog, ami segít ügyeinket rendszerezni, egészségünket megőrizni, fenntartani.

Végszó
Remélem, az Okos Asszisztens segítségével minden tanuló szárnyra kap, kihozza magából a maximumot, a tanárok is észreveszik a javulást a tanulók produktumaiban. A fejlődés lehetősége a kezünkben van és éljünk is vele! Merjünk nagyokat álmodni és eltérni a megszokottól: talán az újragondolt verzióját a felnőttek is használni tudják majd saját életük megkönnyítésére.
Az álmom, hogy mindez valóra válik és sok embert segít a tudás megszerzéséhez.